top of page

Werkwijze

Hieronder wordt stap voor stap beschreven wat je kan verwachten. Ik adviseer je de tekst van boven naar beneden te lezen. Mocht je geïnteresseerd zijn in een bepaalde fase in de behandeling, scrol dan naar beneden.

01.

Via het aanmeldformulier kun jij je aanmelden voor een behandeling. Ik neem binnen 7 dagen contact met je op om het verdere proces te bespreken. Mocht je voorafgaand aan je aanmelding vragen hebben, bestaat de mogelijkheid om kort (maximaal 15 minuten) telefonisch contact te hebben.

02.

We stemmen af wanneer je op het intakegesprek komt. Tijdens de intake maken we natuurlijk kennis met elkaar. Ook brengen we  samen in kaart waar je op dit moment last van hebt en onderzoeken we waar je aan wil werken. Tot slot proberen we een begin te maken met het vinden van een verklaringsmodel (hoe is het zo gekomen). Het uitvragen van de klachten doe ik met de DSM 5, het classificatiesysteem dat wordt gebruikt om een diagnose te stellen. Dit is nodig om tot een indicatie te komen. Een indicatie wil zeggen: welke diagnose, hoeveel behandelsessies en welke vorm van behandeling past het beste bij jou. Het gesprek duurt ongeveer 60 minuten.

 

Voorafgaand aan de intake stuur ik je een vragenlijst toe om jouw klachten te meten. Tijdens de evaluatie en aan het einde van de behandeling vul je deze vragenlijst opnieuw in. Waarom? Dat lees je hier.

 

Voor een intakegesprek is een verwijsbrief van je huisarts of medisch specialist en een legitimatiebewijs nodig. Waarom? Dat lees je hier. Vind je het lastig om naar de huisarts te gaan? Plan dan via het aanmeldformulier een telefonisch gesprek (maximaal 15 minuten) met mij in om te bespreken hoe je dit het beste kunt aanpakken. 

 

Ook adviseer ik je voor de intake contact op te nemen met je zorgverzekeraar om na te gaan hoe mijn zorg voor jou wordt vergoed. Ik wil niet dat je achteraf voor verrassingen komt te staan. Doordat ik geen contracten heb met zorgverzekeraars (waarom dat zo is, lees je hier) kan er een verschil zitten in hoeveel je terugkrijgt (tussen de 70 en 100%) - klik hier voor meer informatie over vergoedingen en tarieven.

Verhinderd zijn en verplaatsen van een afspraak

Een intakeafspraak kan kosteloos verplaatst of geannuleerd worden als we hierover 48 uur van te voren contact hebben. Wanneer je niet verschijnt, spreek ik van een no-show. De kosten hiervoor zijn 80 euro. Een no-show rekening wordt - in de regel - niet vergoed door je zorgverzekeraar. 

03.

Tijdens het adviesgesprek vindt na ongeveer twee weken plaats. We bespreken de diagnose, het aantal behandelsessies, de manier waarop wij gaan werken en je doelen. 

 

Soms kom ik erop uit dat jouw klachten en vraag beter behandeld kunnen worden binnen de Specialistische GGZ. Ik denk graag met je mee over waar je terecht kan. De huisarts verwijst je vervolgens door.

 

We kunnen er ook op uitkomen dat het bij een intakegesprek blijft. We spreken dan over een onvolledig traject (klik hier).

04.

Na het adviesgesprek start de behandeling binnen twee weken. Een sessie duurt 45 of 60 minuten. De behandelduur is ongeveer 6 maanden en bevat tot 15 gesprekken. De meeste mensen vinden het fijn om in het begin elke week te komen, en naarmate de behandeling vordert af te bouwen naar eens in de twee weken. Op de helft van de behandeling evalueren wij (met vragenlijst) en stellen we indien nodig het behandeldoel of de behandelvorm bij. 

Ondersteunend aan de gesprekken is het mogelijk om E-Health modules te volgen. E-Health wordt in een beveiligde omgeving aangeboden.

Tijdens je behandeling werk ik graag samen met zorgpartners (denk aan een huisarts of andere verwijzer). Wat houdt samenwerken in? Ik informeer hen bijvoorbeeld over de start en afsluiting van de behandeling. Ook komt het voor dat tussentijds overleg prettig is, bijvoorbeeld wanneer er een vraag naar medicatie is. Dit mag ik alleen doen als jij daar toestemming voor hebt gegeven.

Verhinderd zijn en verplaatsen van een afspraak

Een afspraak kan kosteloos verplaatst of geannuleerd worden als we hierover 24 uur van te voren contact hebben. Wanneer je niet verschijnt, spreek ik van een no-show. De kosten hiervoor zijn 80 euro. Een no-show rekening wordt - in de regel - niet vergoed door je zorgverzekeraar. 

05.

Tijdens de afrondende fase van de behandeling (1 of 2 gesprekken) bespreken wij hoe je de dingen die wij hebben gedaan verder kunt bestendigen. Soms nodigen wij iemand uit je omgeving uit, soms schrijven we het op papier of verzinnen we een andere creatieve manier. Tot slot evalueren wij de behandeling (met een vragenlijst). Mocht de behandeling niet voldoende blijken te zijn, denk ik met je mee over een vervolgstap. Ik bied geen overbruggingszorg.

Tijdens je behandeling werk ik graag samen met zorgpartners (denk aan een huisarts of andere verwijzer). Wat houdt samenwerken in? Ik informeer hen bijvoorbeeld over de start en afsluiting van de behandeling. Ook komt het voor dat tussentijds overleg prettig is, bijvoorbeeld wanneer er een vraag naar medicatie is. Dit mag ik alleen doen als jij daar toestemming voor hebt gegeven.

bottom of page